Leta i den här bloggen

tisdag 17 juni 2014

Hjälper eller stjälper II

Jag har tidigare reflekterat över om det hjälper eller stjälper eleverna att visa dom videoklipp till kursen baserat att eleverna blir allt svagare i läsning. Nu vet vi att vi har en bra effekt med JiPPi konceptet, kan vi säkra att läsförmågan inte sjunker?.

Jag var på flipkonv14 och pratade i helgen som gick. Där var även Magnus Ehinger från Lund. Han berättade hur han använder den ökade kvalitetstiden som uppstår när eleverna kommer förberedda till lektionerna. Han låter eleverna läsa kursboken på lektionen! En diskussion om man bör ha högläsning för att stötta de svagare eleverna ytterligare uppstod.


Själv har jag ofta låtit elever läsa uppgifter högt innan de få ge sig på dom och sedan efter att de arbetat med gått igenom på tavlan. Då har syftet framför allt varit att se till att de läser hela uppgiften. Annars tenderar eleverna i bland att börja innan de vet vad frågan är. Jag kommer definitivt att börja låta eleverna läsa ibland. Jag kommer att låta dem läsa högt. Tack Magnus och övriga som bidrog till diskussionen om detta på flippkonv14

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar